Mini-recensioner

Diamond D – The Huge Hefner Chronicles

Diamond D (även kallad för 90-talets Kanye West), en utav medlemmarna i kollektivet D.I.T.C och ansvarig för otaliga hiphop hits som producent, ger oss här sin tredje fulländare. Detta är en 12 låtar lång (kort) historia där han blandar stundtals fantastisk rap med excellenta, men inte allt för hårda, beats. Diamond är en snubbe som kan sin grej såväl på micken, som bakom spakarna. Grejen är att den som upplevt hans klassiska debut ”Stunts, Blunts and Hip Hop” (1992) märker säkert att han inte är lika hungrig längre, plus så tar ju skivan slut fortare än kvickt.

Lyrik: 3.5/6   Beats: 4/6      Totalt betyg: 3.5/6

Diamond D - D.I.A.M.O.N.D.

Immortal Technique – The 3rd World

Med två tunga albums i bagaget (Revolutionary vol. 1 & 2) ger oss denne Perufödda Harlem-snubben sin tredje skiva(mixtape). Dj Green Lantern står för mestadelen av produktionen medan Immortal droppar samhällsmedveten, långt ifrån politiskt korrekt, lyrik full av kunskap och politiska åsikter (som man nödvändigtvis inte behöver hålla med om). Lick Shots är en utav låtarna som står ut, där även Crooked I och Chino XL kickar var sin vers. The 3rd World är ett album som definitivt får oss att tänka till, med rader som ” And they might even have a black president but he's useless/ Cuz he does not control the economy, stupid

Lyrik: 6/6    Beats: 4.5/6       Totalt betyg: 5/6

Termanology - Politics As Usual

Debuten, Politics As Usual, kommer lägligt då man nuförtiden allt oftare hör uttrycket ”HipHop is Dead” nämnas. Termanology är en av de MCs som bringar tillräckligt med skillz på micken för att motbevisa detta. Med producenter som bla. legendarerna Premier, Pete Rock, Large Professor och Easy Mo Bee kan detta inte bli något annat än en hiphop banger. Smeknamnet ”The holy ressurection of (Big) Pun” förtjänar han tycker jag, även om han har mycket kvar att bevisa. Term visar sin skicklighet på låtar som Watch How It Go Down, synd bara att fler av låtarna inte håller samma nivå.

Lyrik: 5/6   Beats: 4.5/6      Totalt betyg: 4.5/6

How we rock ft Bun B (officiel video)

Crooked I – The Block Obama pt.2 EP

Med valet I USA precis bakom oss släpper väst kusten kanske starkast växande stjärna en ny EP. Crooked I blandar precisa metaforer med storytelling och grym rimteknik, som på låtarna Cicle Gang Anthem, Dream Big (ft Akon) eller American Me. Han bjuder på totalt åtta låtar som redan får oss att längta till den kommande? fullängdaren B.O.S.S.

Lyrik: 5.5/6   Beats: 4.5/6       Totalt betyg: 5/6

Young Jeezy - The Recession

Jag ska vara ärlig, har aldrig gillat Jeezy. Detta är ingen lyriker precis, däremot så har han en enorm ”ghetto”-charm, rå röst och sinne för att välja bra beats vilket gör att den stora massan faller för hans låtar. Visst finns det 100-tals andra rappare (minst) som kör med samma stil, men Young Jeezy står ut ur den mängden. The Recession är tillräckligt bra för att tillfredsställa alla Jeezy-fans, men jag säger NEJ TACK, för det finns så mycket annat bättre att lyssna på.

Lyrik: 2/6   Beats: 4/6     Totalt betyg: 3/6